Je bijnieren

je bijnierenDe organen in ons lichaam die ervoor zorgen dat we voldoende energie hebben zijn met name onze bijnieren. Dit zijn twee orgaantjes bovenop je nieren.
Je zou het niet zeggen maar deze kleine orgaantjes bepalen voor een groot deel hoe je je voelt en zelfs de manier waarop je denkt. Zowel geestelijk als lichamelijk bepalen ze in grote mate onze gezondheid.
In je bijnieren worden namelijk verschillende belangrijke hormonen aangemaakt, waaronder de anti-stresshormonen adrenaline en cortisol en het energiehormoon DHEA.
Bij stress maken ze overuren.

Na ons 40ste, als de overgang is ingezet, moeten onze bijnieren ook nog eens de rol van onze eierstokken gaan overnemen. Je eierstokken gaan langzaam met pensioen en het zorghormoon oxytocine neemt langzaam af.

Stress beperken

Voorkomen is veel beter dan genezen.
Het zijn niet alleen een te hoge werkdruk, specifieke problemen of een te hoog tempo die ons stress bezorgen.
De hormoonveranderingen, die zich meestel met horten en stoten voltrekken, zorgen ervoor dat ons zenuwstelsel geregeld uit balans is (innerlijke stress) en onze draagkracht vermindert.
Vandaar dat je de boodschap 'verminder stress' zo vaak tegenkomt als het over de overgang gaat.

Stress ervaart ons lichaam ook door chemische stoffen, slechte voeding, medicijngebruik, slecht slapen, pijn, teveel sporten enz. enz.
Stress zit in ook in emoties als zorgen, angsten, jaloezie, boosheid, verdriet en zelfs in verliefdheid! en andere opwinding die we als 'goed' of 'fijn' ervaren.

Hoe kunnen we deze stress binnen de perken proberen te houden

De bijnieren geven prioriteit aan stresshormonen.

Ze gaan pas voor geslachtshormonen zorgen als ze daar ruimte voor over houden.
Bij teveel stress is die ruimte er onvoldoende, zullen onze hormonen extra uit balans zijn en onze bijnieren weer extra belast.

Vrouwen besteden dikwijls best wel veel tijd aan hun dierbaren, maar zien de belangrijkste dierbare nog al eens over het hoofd, namelijk zichzelf.
Er zijn maar weinig mensen die aan het eind van hun leven zullen zeggen "Had ik maar harder gewerkt."
Er zijn er wel veel die dan zeggen: "Had ik maar wat meer tijd gemaakt voor mijn dierbaren"

Nu in de overgang is daar, bij jezelf, je aandacht harder nodig dan ooit.
De overgang is de grootste hormonale verandering die een vrouw meemaakt in haar leven. 
De hormoonaanmaak vermindert blijvend. Dat zorgt voor blijvende veranderingen op allerlei gebied. We kunnen niet meer als vanzelfsprekend voldoen aan de voorwaarden die hoorden bij wat we gewend waren. Bij de nieuwe levensfase hoort een andere draagkracht. De vrouw mag zich losmaken van het oude en  zichzelf en wat zij nu nodig gaat hebben, opnieuw gaan ontdekken.

Wat past nu beter bij mij en wat heb ik daarvoor nodig?

Ga met die vraag eens zitten op een stille plek, sluit je ogen, haal drie keer diep adem en vraag eens aan jezelf: “Wat is het precies wat ik anders zou willen om goed voor mezelf te kunnen zijn?” Luister en wacht op het antwoord dat van binnenuit zal komen. Vraag je jezelf dan eens: “En wat heb ik daar op dit moment voor nodig?”. Wacht rustig op antwoord.

Luister naar wat jij nodig hebt en geef daar (in kleine stapjes) invulling aan.

  • Draag taken en verantwoordelijkheden die je teveel zijn geworden over aan je dierbaren. Nu heb jij hun zorg nodig. Dit kan lastig zijn in het begin, maar oefening baart kunst.

  • Zorg voor voldoende rustmomenten overdag, het liefst alleen.

  • Beweeg met mate. Vermijd teveel sporten. Vermijd sowieso alles dat ook maar ruikt naar prestatiedrang. Blijf je grenzen heel goed voelen.

  • Zorg voor gezonde voeding en houdt daarbij vitamine C, D3 en magnesium in de gaten.

  • De overgang is een autonoom proces, heb vertrouwen in jezelf.

  • Durf je terug te trekken en durf de stilte op te zoeken.

Informatie